چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ | Wed 1 May 2024
    برای اطلاع از تعرفه هزینه تبلیغات در باشگاه خبری فراساحل با ما تماس بگیرید
    جهت انتشار رایگان اخبار فعالیت های شرکت خودتان در حوزه صنعت فراساحل با ما تماس بگیرید
    باشگاه خبری فراساحل؛ مرجع تخصصی انتشار اخبار صنعت فراساحل ایران و جهان
Breaking News
گزارش ویژه شنبه ۳ تیر ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۱:۴۱:۰۶

تاثیر صامت بحران قطر بر کشتیرانی LNG

باشگاه خبری فراساحل: قطع روابط دیپلماتیک کشورهای همسایه با قطر، تاثیری صامتی بر بخش کشتیرانی LNG به همراه داشت. به گزارش باشگاه خبری فراساحل و به نقل از مانا، قطع روابط دیپلماتیک بین قطر و همسایگان در خلیج فارس، بازار را متعجب ساخت و نگرانی‌های زیادی در میان بلاتکلیفی فزاینده حول محورتاثیر بحران این کشور بر صنعت کشتیرانی، به همراه داشت، از طرف دیگر، با توجه به اینکه این کشور به عنوان بزرگترین صادر کننده LNG جهان به شمار ‌می‌آید، فرض بر این بود که بخش کشتیرانی LNG به دنبال تحریم‌های اعمال شده بر شناورهای قطری به شدت آسیب ببیند. اما لازم به ذکر است، تاثیر بحران قطر بر بخش کشتیرانی LNG بی صدا بوده است، به طوری که اکثریت کارگو این کشور به کشورهای همسایه به جز کشورهای آسیایی مانند هند، چین، کره جنوبی و ژاپن فروخته نمی‌شود.

"Shresth Sharma " تحلیل گر کشتیرانی LNG و LPG موسسه Drewry با اشاره به اینکه بر اساس آمار و ارقام منتشر شده در سال 2016، حدود 66 PCT از LNG قطر به کشورهای آسیایی صادر شد، گفت: به دلیل اینکه تحریم‌ها برای این منطقه اعمال نمی‌شود، بنابراین هیچ اختلال مهمی در مسیر تجاری وجود ندارد و الگوهای کشتیرانی LNG هیچ گونه تعییر عمده ای را تجربه نکرده اند. وی در ادامه افزود: این مسئله را نیز باید به خاطر داشت که هیچ گونه نوسانات عمده ای در بخش بازار LNG رخ نداده است و انتظار ‌می‌رود، قیمت این محصول نیز از تحولات اخیر مصون باقی بماند و دچار افت و خیز نشود.

Sharma همچنین گفت: با توجه به اینکه در سال 2016، سه میلیون و 300 هزار LNG از قطر وارد خاورمیانه شد، پس ‌می‌توان گفت این منطقه بازار بزرگی برای این محصول در سال گذشته نبوده است. بنابراین، تاثیر بازاری ناچیز از قطع روابط دبی با قطر انتظار ‌می‌رود. سناریوی مشابه ای نیز درباره تاثیر بازاری قطع روابط قطر با مصر وجود دارد، چرا که مصرهیچ گونه قرارداد مستقیمی با صادرکنندگان قطری ندارد. به عقیده وی، علیرغم اینکه این تصور ‌می‌شد کشورهای اروپایی تاثیر بحران قطر را حس خواهند کرد، اما انتظار ‌می‌رود تاثیر مذکور صامت و خاموش باشد، به واقع، تاثیر اصلی و عمده در تغییر مسیر کشتی‌های با کارگوی قطری از کانال سوئز به Cape of Good Hope به نمایش گذاشته خواهد، این تغییر مسیر به معنی طولانی تر شدن زمان رسیدن کارگوی قطر به مشتریان اروپایی خود است.

این گزارش در پایان به نقل از Sharma نوشت: با این وجود، موقعیت اخیر اهرم قدرتی را به دست خریداران آسیایی داده است تا قطر را وادار به پذیرش تسهیل بیشتر شرایط قرارداد کنند به طوری که ژاپن و اخیرا دولت هند خواستار شرایط انعطاف پذیرتری شدند چنانچکه بخواهند قراردادهای بلند مدت خود برای LNG قطر را احیا کنند.



  کد خبر : 3924
  ارتباط با سردبیر : info@opc.ir
 

توجه :

در زمینه‌ انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است :
  • لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «OPC» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • «OPC» از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
اظهار نظر در خصوص این خبر :